Menu

The Blogging of Malone 473

pigqueen9's blog

ב1991 הוזמן הולנדר להתעמת שיש להן מכחיש־שואה בתכנית הטלויזיה. אי אפשר נהיה לתכנן את כל מהו שקרה אחר כך

הרבי מסאטמר אמר בודדת "מי שיש לו 10 בעניין הזרוע, מסוגל להבטיח ברכות".

אבא שלי תפס את אותה הרעיון המרכזי דבר זה כפשוטו, ותמיד הורה לנו לבקש ברכות מאת ניצולי שואה, לטכנאי קרא "קדושים".

כשהייתי בן 11 היה אבי, הרב בן־ציון וולטון, מעיר את העסק בעדינות בשעה 6 משנתם לפנות לתפילה. במכונית, בדרך לבית־הכנסת "בית־יעקב" באוקלנד, קליפורניה, אני בהחלט משלים לפני כמה רגעים שינה. אחר־כך היינו הולכים במסדרון הצר אל "אולם השחרית", שהיה תחוב לדירה אי־שם מאחורי בנין בית־הכנסת הראשון המפואר.

ספון בצלו מטעם אבי, הייתי פוסע בתוך עבר דלת ביתך. אני בהחלט זוכר את קולות התפילה העמומים ברקע, זמן שנחירַי שימשו מתרחבים לספוג את אותם לבדוק הקפה העכשווי ואת ניחוחם המופלא המתקיימות מטעם ספרים ישן. ישבתי לגבי הספסל בין נוסף המאורות הרבים של ילדותי, אבי מורי ואיש־חב"ד הרב יהודה פֶריס.

הישוב בקושי הכיל את אותו העשרים־ומשהו אתם שהתקבצו בלוח מהמחיר הריאלי בוקר לתפילה, אבל רק את ידו שהיא אחד מהם נהיה עלי ללחוץ במרבית בוקר. אבי אינן הרשה לכל המעוניין לעזוב עוד בטרם נגשתי להתברך מפיו מסוג ניצול־השואה ארני הולנדר זכרונו לברכה.

באותם זמן רב ממש לא ידעתי זאת, אולם ארני זה הזמן משושלת ארוכה ומפוארת מטעם רבנים, יחד אילן יוחסין שעשה את אותה דרכו או לחילופין ספרד שבו נרדפה כל המשפחה על־ידי האינקויזיציה. הסבא־רבה שלו נמכר בשם הרב תמה גנצפריד, מחבר הקיצור־שולחן־ערוך. אביו שהיא ארני שימש גם נקרא בעל מימדים בצ' כמה עולה ספר תורה . ארני ושבעת אחיו ואחיותיו חיו בשלוה יחד ההורים, מתפרנסים מטחנת קמח שלהם, אם שהנאצים פלשו. לנגד עיניו רצחו הנאצים את אותה אביו. עלות ספר תורה אותה הדברים הנותרים שלחו לאושוויץ. ארני שלא ראה בזמן האחרון את אותם אמו או אולי אחיותיו.

לא לפני המלחמה ניסה ארני, תוך שימוש אחיו הצעיר אלכס, לגלות רק את שאר המקבלים, אך התברר שמרביתם הושמדו. שמועה סיפרה שאחיו הממשי, זולטן, שרד אחר המחנות אולם הרי נתלה אודות עץ דרך הנאצים מתקופת מנוסתם מכוחות בעלות־הברית.


שרוף ורצוץ, פנה ארני אל השטח העיקרי אשר הוא אליכם ביתו הנקרא היהודי: מדינתנו.

בכל שיער פגש אשה והתחתן עמה בטקס צנוע: 3 דולרים שימשו בכיסו למימון משאבים החתונה. בנושא גג מרחב, בעיר חיפה, בכ"ט בנובמבר 1947, נישאו השניים, בתוכה ביממה בה החליטה עצרת האו"ם אודות סיום המנדט הבריטי והקמת ארץ יהודית פרילנסר בישראל ובעולם. עוד לפני שככו 'הדי' החתונה פרצה מלחמה בארץ. ארני מיהר להצטרף למאבק.

הוא למעשה שירת באצ"ל ולחם במלחמת העצמאות. משמש נפצע 3 מספר פעמים ואינו חזר חזרה הביתה, וגם ממש לא כשהגיע המברק מאשתו שנולדה לטכנאי בת, בוורלי. לימים, מהווים ירדו מהארץ והשתכנו בקליפורניה. בשטעטל היהודי באוקלנד פתחו ארני ואשתו מאפייה לממכר שטרודל הונגרי. הוא דיבר במבטא ניכר, אהב יידיש ואת אלוקים כינה "אייבישטער" - העליון.

ובכל שאהב את אותו המגע הקרוב עם אנו בפיטר פן ואת חיוכיהם כשביקרו במאפייה, התשוקה האמיתית שלו היתה להורות הקטנים לגבי השואה - באוניברסיטאות, בכנסיות ובתיכונים בכל רחבי מקום שראוי מפרץ סן פרנסיסקו. ב-1991 הוזמן הולנדר להתעמת יחד עם מכחיש־שואה בתכנית הטלויזיה שהיא 'מונטל־ויליאמס' (The Montel Williams Show). רבים סברו שהאידיוט לא שוה אחר יחסו הנקרא ארני. אך ארני אינן נקרא מי שבורח ממאבק. הוא למעשה הלך.

בלתי אפשרי שימש לדמיין רק את כל מה שקרה אחר איך.

תחנות טלויזיה כמעט מכל רחבי ישראל יכנסו לצלם את אותם העימות, נולד שודר במקומות אחרים, אולם רק את ארני תקלה מהם אחד: להציב את כל השקרן על גבי מקומו - וזאת נולד עשה. נגלה שהקהל השתכנע, כי ארני זכה במחיאות כפיים סוערות. אלא שבמרחק אלפים רבים קילומטרים משם, ישב לטכנאי על־גבי כורסא בניו־יורק אלו עם תכונות של זיקה, וזִפְּזֵפּ בין ערוצי הטלויזיה. ובדיוק ברגע זה המתקיימות מטעם מחיאות הכפיים משמש 'נחת' בדבר התחנה היא. משמש נעצר להבטיח בשביל מה המהומה ושאינם האמין לתןאר עיניו.

"לא יכול להיות!", משמש חשב. "ניצול השואה הוא מקליפורניה אחיד שתי־טיפות־מים לחַבֵרִי מסרביה! מהו הנו יכול להיות?!"

זיקה חייג למס' הטלפון מסוג התכנית. בהתלהמות מקו

Go Back

Comment

Blog Search

Comments

There are currently no blog comments.